وبگاه حقوقی نرخ عدالت

محمد علی جنیدی کارشناس ارشد حقوق

احکام مشروب خوری

محمد علی جنیدی
وبگاه حقوقی نرخ عدالت محمد علی جنیدی کارشناس ارشد حقوق

احکام مشروب خوری

امام باقر عليه السلام فرمود:

رسـول خدا صلى اللّه عليه و آله درباره شراب ، ده طايفه را لعنت كرده كه عبارتند از: كارنده درخـت ، نـگـهـبـان آن ، گـيـرنـده آب انـگـور، نـوشـنـده ، سـاقـى ، حـمـل كـنـنـده ، تـحـويـل گـيـرنـده ، خـريـدار، فـروشـنـده و دريـافـت كـنـنـده پول آن .

پيامدهاى شرابخوارى

شـرابـخـوارى پـيامدهاى نامطلوبى در انسان دارد، او را از سعادت و خوشبختى محروم مى سازد، آثـار بـدى در مـعـده ، روده هـا، جـگـر، سـلسـله اعـصـاب ، قـلب و حـواس انـسـان بـر و ... را به دنـبـال دارد و در يـك كـلام ، كـليـد و سـرچـشـمـه هـمـه بـديـهـاسـت ، چـنـان كـه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود:

(جُمِعَ الشَّرُّ كُلُّهُ فى بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتاحُهُ شُرْبُ الْخَمْرِ)

تمام بديها در خانه اى جمع شده و كليد آن ، شرابخوارى قرار داده شده است .

در اينجا به دو پيامد مهمّ آن اشاره مى كنيم :

1 ـ فـسـاد عـقـل : شـرابـخـوارى بـيـش از هـر چـيـز ديـگـر مـوجـب فـسـاد عقل انسان مى شود. حضرت على عليه السلام فرمود:

(فَرَضَ اللّهُ ... تَرْكَ شُرْبِ الْخُمْرِ تَحْصينا لِلْعَقْلِ)

خداوند نياشاميدن شراب را براى محفوظ داشتن عقل (از فساد و تباهى)  واجب كرده است .

2 ـ اثـر در نـسـل : شـراب در نـسـل آدمـى اثـر نـامطلوب به جاى مى گذارد. از اين رو، در اسلام سـفـارش شـده بـه شـرابـخـوار زن نـدهـنـد، چـنـان كـه رسول خدا(ص) فرمود:

(شارِبُ الْخَمْرِ ... لا تُزَوِّجُوهُ اِذا خَطَبَ)

 هر گاه شرابخوارى (از دختر شما) خواستگارى كرد، به او زن ندهيد.

حدّ شرابخوارى

حـدّ شـرابـخوارى ، هشتاد ضربه شلاق است ـ اعم از اينكه خورنده آن مرد باشد يا زن ـ كه بر كـمـر، دو كـتف و بقيه بدن شخص شرابخوار زده مى شود و از زدن به صورت ، سر و عورتش خوددارى مى گردد.

كيفيت اجراى حدّ به شرح زير است :

زن را به صورت نشسته و با لباسهايش تازيانه مى زنند.

گـفـتـنـى اسـت كـه اگـر كـسـى چـنـد بـار بـطـور مـكـرّر، شـراب بـيـاشـامـد، ولى در خلال آنها حدّ زده نشود،

يك حدّ از همه آنها كفايت مى كند و چنانچه دوبار بياشامد و در بين آن حدّ بـخـورد، در مـرتـبـه سـوّم بـه قـتـل مـى رسـد و بـعـضـى گـفته اند: در مرتبه چهارم كشته مى شود

راه اثبات شرابخوارى

1 ـ اقرار در دو مرتبه

2 ـ شهادت دو شاهد عادل

در اقـرار كـنـنده ، بلوغ ، عقل ، حريّت ، اختيار و قصد شرط است . در اقرار شرط است كه مقرون بـه چـيـزى نـشـود كـه بـا آن احـتـمـال جـواز شـربـش بـاشـد مـانـنـد ايـنـكـه بـگـويـد: جـهـت مداوا

توبه شرابخوار

توبه شرابخوار چند صورت دارد:

1 ـ اگر قبل از اقامه بيّنه ، توبه كند، حدّ از او ساقط مى شود.

2 ـ اگر بعد از اقامه بيّنه ، توبه كند، حدّ ساقط نمى شود و بر او حدّ زده مى شود.

3 ـ اگر قبل از اقرار، توبه كند، حدّ ندارد.

4 ـ اگـر بـعـد از اقـرار، تـوبـه كند، بعيد نيست كه امام عليه السلام در اقامه حدّ و بخشش او، مخيّر باشد و احوط آن است كه حدّ اقامه شود
موضوعات مرتبط: مقالات کیفری

تاريخ : | ۵ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.