امام باقر عليه السلام فرمود:
رسـول خدا صلى اللّه عليه و آله درباره شراب ، ده طايفه را لعنت كرده كه عبارتند از: كارنده درخـت ، نـگـهـبـان آن ، گـيـرنـده آب انـگـور، نـوشـنـده ، سـاقـى ، حـمـل كـنـنـده ، تـحـويـل گـيـرنـده ، خـريـدار، فـروشـنـده و دريـافـت كـنـنـده پول آن .
پيامدهاى شرابخوارى
شـرابـخـوارى پـيامدهاى نامطلوبى در انسان دارد، او را از سعادت و خوشبختى محروم مى سازد، آثـار بـدى در مـعـده ، روده هـا، جـگـر، سـلسـله اعـصـاب ، قـلب و حـواس انـسـان بـر و ... را به دنـبـال دارد و در يـك كـلام ، كـليـد و سـرچـشـمـه هـمـه بـديـهـاسـت ، چـنـان كـه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله فرمود:
(جُمِعَ الشَّرُّ كُلُّهُ فى بَيْتٍ وَ جُعِلَ مِفْتاحُهُ شُرْبُ الْخَمْرِ)
تمام بديها در خانه اى جمع شده و كليد آن ، شرابخوارى قرار داده شده است .
در اينجا به دو پيامد مهمّ آن اشاره مى كنيم :
1 ـ فـسـاد عـقـل : شـرابـخـوارى بـيـش از هـر چـيـز ديـگـر مـوجـب فـسـاد عقل انسان مى شود. حضرت على عليه السلام فرمود:
(فَرَضَ اللّهُ ... تَرْكَ شُرْبِ الْخُمْرِ تَحْصينا لِلْعَقْلِ)
خداوند نياشاميدن شراب را براى محفوظ داشتن عقل (از فساد و تباهى) واجب كرده است .
2 ـ اثـر در نـسـل : شـراب در نـسـل آدمـى اثـر نـامطلوب به جاى مى گذارد. از اين رو، در اسلام سـفـارش شـده بـه شـرابـخـوار زن نـدهـنـد، چـنـان كـه رسول خدا(ص) فرمود:
(شارِبُ الْخَمْرِ ... لا تُزَوِّجُوهُ اِذا خَطَبَ)
هر گاه شرابخوارى (از دختر شما) خواستگارى كرد، به او زن ندهيد.
حدّ شرابخوارى
حـدّ شـرابـخوارى ، هشتاد ضربه شلاق است ـ اعم از اينكه خورنده آن مرد باشد يا زن ـ كه بر كـمـر، دو كـتف و بقيه بدن شخص شرابخوار زده مى شود و از زدن به صورت ، سر و عورتش خوددارى مى گردد.
كيفيت اجراى حدّ به شرح زير است :
زن را به صورت نشسته و با لباسهايش تازيانه مى زنند.
گـفـتـنـى اسـت كـه اگـر كـسـى چـنـد بـار بـطـور مـكـرّر، شـراب بـيـاشـامـد، ولى در خلال آنها حدّ زده نشود،
يك حدّ از همه آنها كفايت مى كند و چنانچه دوبار بياشامد و در بين آن حدّ بـخـورد، در مـرتـبـه سـوّم بـه قـتـل مـى رسـد و بـعـضـى گـفته اند: در مرتبه چهارم كشته مى شود
راه اثبات شرابخوارى
1 ـ اقرار در دو مرتبه
2 ـ شهادت دو شاهد عادل
در اقـرار كـنـنده ، بلوغ ، عقل ، حريّت ، اختيار و قصد شرط است . در اقرار شرط است كه مقرون بـه چـيـزى نـشـود كـه بـا آن احـتـمـال جـواز شـربـش بـاشـد مـانـنـد ايـنـكـه بـگـويـد: جـهـت مداوا
توبه شرابخوار
توبه شرابخوار چند صورت دارد:
1 ـ اگر قبل از اقامه بيّنه ، توبه كند، حدّ از او ساقط مى شود.
2 ـ اگر بعد از اقامه بيّنه ، توبه كند، حدّ ساقط نمى شود و بر او حدّ زده مى شود.
3 ـ اگر قبل از اقرار، توبه كند، حدّ ندارد.
4 ـ اگـر بـعـد از اقـرار، تـوبـه كند، بعيد نيست كه امام عليه السلام در اقامه حدّ و بخشش او، مخيّر باشد و احوط آن است كه حدّ اقامه شودموضوعات مرتبط: مقالات کیفری