وبگاه حقوقی نرخ عدالت

محمد علی جنیدی کارشناس ارشد حقوق

اثبات حق الناس در احکام اسلامی

محمد علی جنیدی
وبگاه حقوقی نرخ عدالت محمد علی جنیدی کارشناس ارشد حقوق

اثبات حق الناس در احکام اسلامی

چند مسا ئله

1 ـ شهادت و گواهى در هيچ يك از عقود(قراردادهاى دوطرفه) و ايقاعات (قراردادهاى يك طرفه) شرط نيست ، مگر در طلاق .

 2 ـ حكم قاضى تابع شهادت است ، چنانچه شهادت واقعيت داشته باشد، حكم صادره هم در ظاهر و هـم در واقع نافذ است ، ولى اگر مطابق با واقع نباشد؛ نفوذ حكم قاضى تنها ظاهرى است ؛ نـه واقـعـى . بـراى كـسـى كـه شـهادت به نفع او داده شده اگر به بطلان شهادت علم داشته بـاشـد در آنـچـه حاكم به نفعش حكم داده ، تصرّفش مباح نخواهد بود خواه هر دو شاهد عالم به بطلان شهادت خود بوده باشند، يا اينكه به درستى آن باور داشته باشند.

 3 ـ اداى شـهـادت بـراى كـسـى كه اهليّت آن را دارد؛ بنابه احتياط، واجب كفايى است ؛ مگر اينكه جزاو كسى ديگر نباشد كه در آن صورت واجب عينى مى شود و در صورتى كه از وى تقاضاى شهادت شود؛ بدون اشكال اداى شهادت واجب كفايى است .

 منظور از شهادت بر شهادت آن است كه كسى شهادت فردى را بر چيزى گواهى كند.

الف ـ شهادت بر شهادت در امور زير پذيرفته مى شود:

1 ـ حقوق الناس ، خواه كيفرى باشد مثل قصاص ، يا غير كيفرى مانند طلاق .
2 ـ امـوال مثل دَين ، قرض ، غصب و معاوضات .

3 ـ آنچه كه اغلب ، مردان نمى توانند از آن اطّلاع يابند؛ مانند عيبهاى داخلى زنان ، ولادت و غير اينها

 ب ـ شهادت بر شهادت در امور زير پذيرفته نمى شود:

1 ـ تعزيرات ، بنابر احتياط ـ اگر اقوا نباشد ـ.

در حـدود بـايـد شـاهـد اصـلى شـهـادت بـدهـد، خـواه حـقـّالله تـنـهـا بـاشـد، مـثـل حـدّ زنـا و لواط، يـا مـشـتـرك بـيـن حـقـّالله و حـق ّالنـاس مثل حد قذف و سرقت .

 يك نكته

شهادت بر شهادت تنها براى اجراى حدود قبول نيست ، اما در بقيّه آثار پذيرفته مـى شـود. بـنـابـرايـن ، هـر گـاه شـاهـد فـرع بـه شـهـادت اصـل در اتـّهـام سـرقـت ، گـواهـى دهـد، دسـت سـارق قـطـع نـمـى شـود، ليـكـن مال (مسروقه)  از او گرفته مى شود.

منبع : تحریر الوسیله امام خمینی (ره)


موضوعات مرتبط: مقالات حقوقی ، مقالات کیفری

تاريخ : | ۵ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.