وبگاه حقوقی نرخ عدالت

محمد علی جنیدی کارشناس ارشد حقوق

وبگاه حقوقی نرخ عدالت | هفته دوم آبان ۱۳۹۱

محمد علی جنیدی
وبگاه حقوقی نرخ عدالت محمد علی جنیدی کارشناس ارشد حقوق

کلیه درآمدهای دستگاه‌های دولتی بایدبه حساب خزانه‌داری کل واریزشود

هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه هیات وزیران که به موجب آن اخذ نقدی اجاره‌بهای ساختمان‌های موضوع آیین‌نامه اجرایی قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت از طرف قرارداد ممکن می‌شد، را ابطال کرد.

متن رای شماره 447 هیات عمومی دیوان عدالت اداری در این زمینه به شرح زیر است:

« نظر به اینکه مطابق بند "ط" از ماده 88 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 کلیه‌ی درآمدهای دستگاه‌های دولتی حاصل از این ماده قانونی باید به حساب خزانه‌داری کل واریز شود. بند "ب" ماده 7 آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور که مقرر داشته است اجاره‌بهای ساختمان‌های موضوع آیین‌نامه را می‌توان به صورت نقدی از طرف قرارداد اخذ و یا به ازای خدمات مورد نظر به دستگاه‌ واگذارکننده به روش خرید خدمات موضوع بند "الف" ماده یک به جای پرداخت هزینه سرانه مربوط تادیه گردد، مغایر حکم صریح مقنن به شرح فوق‌الذکر تشخیص می‌شود و با استناد به بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن صادر و اعلام می‌شود». 

منبع : ایسنا


موضوعات مرتبط: آراء قضایی

تاريخ : | ۱۱ ق.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

قابلیت تعقیب کیفری بدهکاران

هر محکوم علیهی بدهکار است، ولی هر بدهکاری محکوم علیه نیست. پس بین این دو رابطه ی عموم و خصوص مطلق وجود دارد. از آنجایی که اصل بر این است که مقنن در انتخاب واژه ها اشتباه نمی کند و تعمد دارد]صرف نظر از عقاید شخصی ای که ممکن است وجود داشته باشد[، لذا قانونگذار در ماده 35 قانون اجرای احکام مدنی آگاهانه از عنوان ((هر بدهکاری)) استفاده کرده و نه محکوم علیه، و ((بدهکاری)) که طی مدت 10 روز تا 3 سال از زمان سررسید بدهیش، قادر به پرداخت تمام یا قسمتی از بدهی خود است ولیکن تا یمکاه از تاریخ امکان پرداخت، آن را نمی پردازد،قابل مجازات دانسته و حبس جنحه ای از 61 روز تا 6 ماه را برای وی در نظر گرفته است.

موضوعات مرتبط: مقالات حقوقی ، مقالات کیفری

ادامه مطلب
تاريخ : | ۹ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

حقوق بشر در اسناد بين المللي

مورد آن وجود داشته و مقالات و گزارشات متفاوت و چشمگيري درباره آن به رشته تحرير درآمده است.
در ميان تمام اين مطالب غير از بحث محتواي حقوق بشر كه از ديدگاه‌هاي اجتماعي، اقتصادي،‌ فرهنگي و حتي رسانه‌اي قابل بررسي است آنچه از ديد حقوقدانان اهميت بيشتري دارد چگونگي تضمين اين حقوق است. نكته اينجاست كه به دليل فراملي بودن اهم اين حقوق و اينكه نهادهاي ضمانتي ملي بيشتر به صورت مردمي و از پايين به بالا امكان كارآيي دارند، نهادهاي ضامن حقوق بشر در سطح بين‌المللي اهميت بسيار بالايي مي‌يابند. در اين نوشتار غير از تبيين اسناد حقوق بشري اصلي‌ترين ضمانت‌هاي بين‌المللي نيز مورد اشاره قرار مي‌گيرند.
منبع : روزنامه حمايت

موضوعات مرتبط: مقالات حقوق بشر و بین الملل

ادامه مطلب
تاريخ : | ۸ ب.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |

هیات نظارت حق فیلتر کردن نشریات الکترونیکی فاقد مجوز را ندارد

هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه هیات وزیران که صلاحیت فیلتر، توقیف و لغو پروانه خبرگزاری‌ها و نشریات فاقد مجوز را به هیات نظارت بر مطبوعات داده بود، ابطال کرد.
در رای شماره 438-437 هیات عمومی دیوان عدالت اداری آمده است:
 «نظر به اینکه مطابق تبصره 4 قانون اصلاح ماده یک قانون مطبوعات مصوب سال 1388، خبرگزاری‌های داخلی از حیث حقوق، وظایف، حمایت‌های قانونی و جرایم و مجازاتها و مرجع و نحوه‌ دادرسی مشمول احکام مقرر در این قانون و اصلاحات آن هستند و همچنین بر اساس تبصره 3 ماده یک همان قانون، کلیه نشریات الکترونیکی نیز مشمول مواد این قانون به حساب می‌آیند و به موجب تبصره 2 ماده یک قانون مذکور، نشریه‌ای که بدون اخذ پروانه از هیات نظارت بر مطبوعات منتشر شود از شمول قانون خارج و تابع قوانین عمومی است، لذا اطلاق مواد 44 و 45 و 47 آیین‌نامه اجرایی اصلاحی قانون مطبوعات از این حیث که صلاحیت پالایش (فیلتر)، توقیف و لغو پروانه و اختیارات مصرح در ماده 45 آیین‌نامه معترض‌عنه را برای خبرگزاری‌ها و نشریات الکترونیکی که فاقد پروانه از هیات نظارت بر مطبوعات هستند، به این هیات اعطا کرده است، مغایر قانون تشخیص داده می‌شود و به استناد بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌شود.»
 هیات عمومی دیوان عدالت اداری همچنین با ابطال بخش دیگری از این مصوبه هیات وزیران اعلام کرد که خبرگزاری‌ها به درج منابع اخبار منتشره ملزم نیستند.استدلال دیوان عدالت اداری در این زمینه این بوده است که چون در ماده 4 قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال 1388 مقرر شده است "اجبار تهیه کنندگان و اشاعه‌دهندگان اطلاعات به افشای منابع اطلاعات خود ممنوع است مگر به حکم مقام صالح قضایی و البته این امر نافی مسئولیت تهیه‌کنندگان و اشاعه‌دهندگان اطلاعات نمی‌باشد" اطلاق قسمت اخیر ماده 38 اصلاحی آیین‌نامه اجرایی قانون مطبوعات موضوع تصویب‌نامه شماره 11985/ت 46956 ه-1391/1/28 هیات وزیران در الزام به درج منابع اخبار منتشره در خبرگزاری در حدی که شامل درج منابع اطلاعات منتشره باشد، خلاف قانون و خارج از حدود اختیارات هیات وزیران است.  
منبع : Isna.ir

موضوعات مرتبط: آراء قضایی

تاريخ : | ۱۲ ق.ظ | نویسنده : محمد علی جنیدی |
.: Weblog Themes By SlideTheme :.